SBU tisdagslunch 7 februari: Laxstjärtade skivor i massivträ för flervåningsbyggnader

Lim- och metallfästen spelar en avgörande roll för exempelvis anslutningar av tekniska träprodukter (EWP). På grund av sin petroleumbaserade natur kan lim vara skadliga för miljön, medan metallfästen ofta begränsar möjligheterna för återanvändning och återvinning. Dr. Emre Ilgin hos Tammerfors universitetet tror att dessa problem kan undvikas med hjälp av produkter i massivträ. Detta har varit den centrala drivkraften i utvecklingen av laxstjärtade skivor i massivträ (DMWBE), ett projekt finansierat med Marie Skłodowska-Curie-bidrag.

Under detta lunchseminarium gör vi en utblick mot Finland och Tammerfors universitetet där det forskas om laxstjärtade skivor i massivträ.

Hittills har litteraturen inom DMWBE baserat sig på otillräcklig strukturell analys och modelltestning av anslutningsdetaljer, snarare än på utvärdering av prestandan på strukturella komponenter. Otillräcklig forskning kring ämnet begränsar förståelsen av de tekniska egenskaperna samt potentialen hos DMWBE, menar Ilgin. I ett projekt genomförs prestandatester som inkluderar testning av brandmotstånd, strukturell prestanda, fuktöverföringsmotstånd, lufttäthet, ljudisolering och vibration. Dessa prover bidrar till utvecklingen av DMWBE till en produkt som kan ersätta konventionella EWP i den globala marknaden for flervåningshus.

Seminariet äger rum på Zoom och kommer att vara på engelska. För att delta, fyll i din e-postadress på länken här.