SBU tisdagslunch 5 december: RISE presenterar den praktiknära forskarskolan ASSURE

Fyrstegsprincipen, som innebär att i första hand använda befintliga byggnader mer effektivt, renovera och återanvända byggnader för att anpassa dessa till framtida behov och i sista hand bygga nya flexibla byggnader utformade för demontering, måste genomföras för att nå målen om minskat koldioxidavtryck, ökad motståndskraft mot klimatförändringar och för att tillhandahålla bostäder till överkomliga priser och attraktiva livsmiljöer. Som exempel visar resultat från en förstudie att det finns en enorm potential för anpassning av tomma lokaler till bostäder, trots att det finns flera utmaningar, både tekniska, ekonomiska och juridiska som ska lösas för att kunna genomföra detta i stor skala.

Under lunchseminariet kommer Kristina Mjörnell från RISE att presentera den nya, praktikbaserade forskarskolan ASSURE – Adaptation of urban Space through SUstainable REgeneration – där ny kunskap om hållbar renovering och omvandling av byggnader och stadsdelar kommer att utvecklas. RISE Research Institutes of Sweden har tillsammans med Lunds universitet/Lunds Tekniska Högskola, Malmö universitet och Uppsala universitet, Campus Gotland, beviljats medel från Formas.

Seminariet äger rum på Zoom mellan kl 12.00 och 13.00 den 5e december. För att delta, anmäl dig här.