Välkommen till Sveriges bygguniversitets Högskolekonferens 2023

Nu är det dags att anmäla sig till årets högskolekonferens. Vi träffas 16-17 augusti (lunch till lunch) i Helsingborg på Clarion Hotel Sea U. Hotellet ligger i centrala Helsingborg, vid vattnet en kort promenad från järnvägsstationen och färjorna.

Högskolekonferensen är Sveriges bygguniversitets forum för aktuella frågor och utmaningar. Konferensen är en mötesplats för forskare och lärare på våra lärosäten samt våra samarbetspartners inom samhällsbyggnadssektorn. Sveriges Bygguniversitet bekostar övernattning och förtäring (begränsat antal platser).

Förutom presentationer och diskussioner kring huvudteman kommer det att finnas utrymme till spontana möten och informella diskussioner.

Anmälan: Senast 12 juni till: hans.bagge@byggtek.lth.se

Årets konferens har två huvudteman:

AI – Hot och möjligheter inom undervisning och forskning
AI och dess tillämpningar kan i grunden förändra hur vi kommer att arbeta. Vilka former för undervisning och examination kan användas och hur kan vi effektivisera och stärka lärandet med AI?

Inspel till FoU propositionen
Tillsammans med IQ Samhällsbyggnad planerar vi för ett gemensamt inspel till regeringen. Vad är viktigt att få med för att ge akademin rätt förutsättningar att bidra med viktig forskning inom samhällsbyggnadsområdet?